Binnen 3 dagen op uw stoep
← Terug naar kennisbank
Onderhoud3 december 2024 • 15 min lezen

Hydraulische rem olie vervangen fatbike: Stappenplan

Het vervangen van remolie in hydraulische remmen is belangrijk voor optimale remkracht en veiligheid. Oude of vervuilde remolie kan leiden tot verminderde remkracht en sponsachtige remmen. In dit stappenplan leert u hoe u zelf de remolie kunt vervangen en het remsysteem kunt ontluchten.

⚠️ Belangrijke waarschuwing

  • Remolie is giftig en corrosief - vermijd contact met huid en ogen
  • Gebruik altijd handschoenen en beschermende kleding
  • Gebruik nooit de verkeerde remolie (controleer DOT-classificatie)
  • Bij twijfel: laat dit werk door een professional doen
  • Test altijd de remmen op een veilige plek na het werk

Benodigde materialen

  • Nieuwe remolie (DOT 4 of DOT 5.1 - controleer specificaties)
  • Ontluchtingsset (met slangetje en flesje)
  • Inbussleutels (meestal 4mm, 5mm)
  • Flesje voor oude remolie
  • Schone doeken
  • Handschoenen (rubber of nitril)
  • Eventueel: remolie injectiespuit
  • Eventueel: remolie reservoir tool

Stappenplan: Remolie vervangen

1

Voorbereiding en veiligheid

Zet uw fatbike op een werkstandaard. Trek handschoenen aan en zorg voor goede ventilatie. Controleer welke remolie uw remsysteem nodig heeft (meestal staat dit op de remklauw of in de handleiding). Zorg ervoor dat u de juiste remolie heeft - gebruik nooit de verkeerde DOT-classificatie.

💡 Tip:

Leg een oude doek onder de remklauw om te voorkomen dat remolie op de banden of frame komt.

2

Oude remolie verwijderen

Verwijder de dop van het remoliereservoir bij de remhendel. Gebruik een injectiespuit of pipet om zoveel mogelijk oude remolie uit het reservoir te verwijderen. Dep eventuele resten op met een schone doek. Zorg ervoor dat er geen vuil in het reservoir komt.

Remhendel van hydraulische rem met remoliereservoir
Remolie voor hydraulische remmen - EDGE Hydraulic Mineral Oil

⚠️ Let op:

Verwijder niet alle remolie - laat een klein laagje staan om te voorkomen dat lucht in het systeem komt.

3

Ontluchtingsnippel voorbereiden

Zoek de ontluchtingsnippel op de remklauw (meestal aan de bovenkant of zijkant). Maak de nippel schoon met een doek. Bevestig het slangetje van de ontluchtingsset aan de nippel en plaats het andere uiteinde in een flesje met een beetje remolie (dit voorkomt dat lucht terug in het systeem komt).

Remklauw van hydraulische rem met ontluchtingsnippel
4

Remolie bijvullen en ontluchten

Vul het remoliereservoir bij met nieuwe remolie tot het maximum niveau. Druk nu meerdere keren op de remhendel en houd deze ingedrukt. Terwijl u de remhendel ingedrukt houdt, draait u de ontluchtingsnippel een kwartslag open met een inbussleutel. U zult zien dat er luchtbellen en oude remolie uit het slangetje komen. Sluit de nippel weer voordat u de remhendel loslaat.

💡 Tip:

Herhaal dit proces 10-15 keer totdat er geen luchtbellen meer uitkomen en alleen heldere, nieuwe remolie zichtbaar is.

5

Reservoir niveau controleren

Tijdens het ontluchten zal het remolieniveau in het reservoir dalen. Vul het regelmatig bij tot het maximum niveau - laat het reservoir nooit leeglopen, anders komt er lucht in het systeem. Controleer ook of er geen remolie op de banden of remblokken is gekomen.

⚠️ Let op:

Als er remolie op de remblokken of remschijven komt, moet u deze grondig reinigen met remmenreiniger, anders verliezen de remmen hun kracht.

6

Remhendel testen en afwerken

Test de remhendel - deze moet stevig aanvoelen zonder sponsachtig gevoel. Als de remhendel nog sponsachtig aanvoelt, herhaal dan het ontluchtingsproces. Zet de dop weer op het reservoir en verwijder het slangetje van de ontluchtingsnippel. Maak eventuele gemorste remolie grondig schoon.

7

Remmen testen

Test de remmen voorzichtig op een veilige plek voordat u normaal gaat rijden. De remmen moeten direct en krachtig reageren. Als de remmen nog steeds sponsachtig aanvoelen of niet goed werken, kan er nog lucht in het systeem zitten - herhaal het ontluchtingsproces of laat een professional het controleren.

⚠️ Belangrijk:

Rij nooit weg met remmen die niet goed werken. Test altijd eerst op een veilige plek.

Veelgestelde vragen

Remolie moet meestal elke 1-2 jaar worden vervangen, of wanneer u merkt dat de remmen sponsachtig aanvoelen of minder krachtig zijn. Bij intensief gebruik of na een lek kan dit vaker nodig zijn.
Dit hangt af van uw remsysteem. DOT 4 en DOT 5.1 zijn het meest gebruikelijk voor fietsen. Controleer altijd de specificaties van uw remsysteem - gebruik nooit de verkeerde remolie, dit kan het systeem beschadigen.
Als het dezelfde DOT-classificatie is (bijv. beide DOT 4), kan het meestal. Het is echter beter om dezelfde remolie te gebruiken die al in het systeem zit, of het systeem volledig te spoelen bij het vervangen.
Lucht in het remsysteem zorgt voor sponsachtige remmen. Dit moet worden ontlucht door het remsysteem te "bleeden". Volg het ontluchtingsproces in dit stappenplan om lucht te verwijderen.
Het is aan te raden om beide remmen (voor en achter) tegelijk te onderhouden voor consistente remkracht. Als slechts één rem problemen heeft, kunt u deze eerst vervangen.

Hulp nodig bij remolie vervangen?

Het vervangen van remolie kan complex zijn. Als u twijfelt of als de remmen niet goed werken na het werk, kunnen onze ervaren technici u helpen. Wij komen naar u toe en zorgen ervoor dat uw remmen perfect werken.